Alumnporträtt

Carl Enbom

 

Co-founder/COO på Woilà

Carl Enbom

Lite om Carl

Carl Enbom tog examen 2015 från LTU och har under sin karriär startat fyra företag, han är nu Co-founder/COO på Woilà. Woilà är ett nystartat företag som spårar prisförändringar hos över 5000 butiker. Om priset sjunker på en vara du köpt inom 30 dagar får du tillbaka mellanskillnaden. Woilà funkar för alla svenska nätbutiker och det är helt kostnadsfritt att bli medlem.

Stad: Stockholm

Ålder: 28 år

Beskrivning av tidigare erfarenheter: Har startat fyra företag; vid 18, 21 och 27 års ålder. Däremellan en massa andra projekt, allmänna misslyckanden och sedan Accenture efter examen. Nu co-founder och COO på Woilà.

Hur uppkom idén till företaget?

– Av en slump. Vår medgrundare Wille beställde en skjorta på nätet, och ett par dagar senare såg han att priset hade sjunkit ett par hundralappar. Han kunde få mellanskillnaden tillbaka och började fundera kring vad det gick att göra av det.

– Han hörde av sig till mig på telefon men var riktigt paranoid och ville inte berätta några detaljer, utan föreslog att vi skulle ses i någon nersläckt hörnsoffa på Radisson. Ok, svarade jag. Hur kunde jag tacka nej till det?

– I början visste vi inte om det skulle fungera i större skala. För att börja någonstans så skapade vi ett par fejkade mejlkonton och började skriva till nätbutikerna med en massa olika ursäkter för att få pengar tillbaka. Favoriten var ”jag hjälper min farmor som har köpt en tröja som ni nu har på rea”. Butikerna var tillmötesgående, men vi svarade aldrig när de sedan ville ha ordernummer. Däremot fick vi en första känsla för vad som gick och inte gick.

– Därefter testade vi på riktigt. Vi letade upp produkter där vi med stor sannolikhet visste att vi kunde få mellanskillnaden tillbaka. Wille såg ut som e-handlarnas Walter White när han beställde och returnerade 20-30 kartonger per vecka. Men det hjälpte oss att förstå nätbutikerna, marknaden, juridiken, hur tjänsten skulle utformas och vilka steg vi behövde ta. Woilà formades.

– 12 månader senare tog vi in Prisjakts grundare som första investerare, tillsammans med två andra affärsänglar. Idag betalar vi tillbaka hundratals och ibland tusentals kronor åt våra användare, och har visat att svenskar går miste om ungefär 2 miljarder kronor varje år i rena prisförändringar.

 

Varför valde du att sluta som konsult och istället starta eget?

– Jag började med Woilà parallellt med tiden på Accenture. Jag var osäker på om start-upen skulle flyga och efter två år på Accenture ville jag ta nästa steg. När jag satte mig i intervjuer med McKinsey så fick jag klart för mig att ett fortsatt konsultspår inte var riktigt rätt. Det var dags att göra något för mig själv.

– Woilà var en chans som kanske bara kunde tas en gång i livet. När vi väl tog steget och började köra fullt ut så var det fantastiskt! Det kommer jag aldrig att ångra.

 

Hur fick ni in företaget på marknaden på ett bra sätt?

– Vi är i en tidig fas och jobbar hårt med att fortsätta utvecklas och stärka vår position. Nyligen hörde jag att en av Spotifys första investerare gillade idén. Coolt såklart, men det är just det – en bra idé räcker inte och grunden läggs för hur väl vi levererar. Den resan är lång, men vi älskar det vi gör.

Vad är din roll inom företaget?

–En dag kan innehålla allt från strategiska analyser till att testa designkoncept, arbeta med vår finansiering eller försöka förankra den företagskultur vi vill sträva mot. Vi är få och får hjälpas åt så gott det går.

– Vi får också en möjlighet att träffa flera stora e-handelsbolag, vilket ger oss en spännande förståelse för marknaden. Att få samtala med någon som sitter i ledningen för några av de större bolagen är en fantastisk förmån och något som det går att lära sig väldigt mycket från.

 

Vilka utmaningar har ni haft med att starta/få igång företaget?

– Haha, en hel del! Bland annat begick vi misstaget att tro att vi behövde en stor påse pengar för att komma vidare när vi hade kört fast i början. Därför började vi tidigt att träffa ett par investerare. Responsen var oftast ”Spännande! Men kanske senare…”. Frustrerade men rättvist. Samtidigt lärde vi oss mycket av den typen av frågor som vi fick.

– Istället blev det back to basics, och vi fick börja om i rätt ände. Efter en del validering gick vi via ALMI och fick ihop lite startkapital, vilket var tillräckligt för att få fram en första och andra prototyp. Med tiden fick vi en produkt att presentera utåt, och blev även vassare på att besvara de frågor vi fick på rätt sätt. Så här i efterhand är det solklart, men där och då var det inte lika självklart. Från start var ju allt som fanns bara en idé på ett papper.

 

Vilket är nästa steg ni vill ta inom företaget?

– Fortsatt tillväxt. Antalet användare växer för varje dag och affärsmodellen håller ihop, vilket är kul. Vi har också flera initiativ för att fortsätta skapa användarvärde å ena sidan, men även förbättra processerna som snurrar på i bakgrunden. Exempelvis tillämpar vi maskininlärning för att effektivisera flödet och ta bort manuellt arbete. Superhäftigt.

– Det är viktigt att kunna köra på flera spår parallellt, och samtidigt vara ödmjuka inför att backa när vi behöver.

 

Tips till studenter som vill starta eget

  1. Säker på att du behöver starta ”eget” för vad du vill göra? Börja i enklast möjliga änden.
  2. Om din idé löser ett konkret problem, testa den i liten skala.
  3. Verklighet över planering.
  4. Hitta någon att ta hjälp och inspireras av.
  5. Att misslyckas är naturligt och okej. Lär dig av det och gå vidare.
  6. Någon som misstror dig? Bra – använd det som bränsle, stå upp för det du tror på och se till att vässa till dig nästa gång.